BuddyBold in Stadnieuws Heerhugowaard

Elske Doets zet in coronatijd met BuddyBold in op maatschappelijk ondernemen.

Naast de ingrijpende gevolgen op gezondheids- en persoonlijk vlak, kampt ook ondernemend Heerhugowaard volop met de impact van het coronavirus. Diverse Heerhugowaardse ondernemers worden hard geraakt door de voortdurende crisis, dit vraagt om veel flexibiliteit en creativiteit van hun kant.

Een mooi voorbeeld hiervan is Elske Doets. De reissector kwam grotendeels tot stilstand door de corona-uitbraak. De directeur en eigenaar van Doets Reizen aan de Gerrit Rietveldweg ging niet bij de pakken neer zitten, maar besloot om BuddyBold op te starten; een sociale onderneming die eenzaamheid onder nog thuiswonende senioren bestrijdt door middel van bezoek van een gescreende en betaalde jongere buddy. Elske had al langer de behoefte om naast Doets Reizen meer maatschappelijk relevant te ondernemen. Vanuit de eigen bedrijfsfilosofie is de Waardse onderneemster altijd op zoek naar verbinding, persoonlijke aandacht en daarmee het bieden van maatwerk. Met BuddyBold heeft ze een mix gevonden tussen het ondernemerschap en die extra maatschappelijke relevantie.

Elske legt uit dat BuddyBold op een snelle en eenvoudige wijze voorziet in contactbehoefte en eenzaamheid oplost, zonder rompslomp van langdurige en ingewikkelde procedures. “De Buddy (jongere) gaat op regelmatige basis op bezoek bij de senior en vergroot zo zijn of haar wereld. De senior blijft langer vitaal en betrokken bij de samenleving, terwijl de Buddy een bijbaan heeft die niet alleen wat oplevert, maar ook voldoening en impact geeft, helpt om social skills te ontwikkelen en het inlevingsvermogen stimuleert.” De voormalig Zakenvrouw van het Jaar en initiator van de Young Lady Business Academy denkt dat de jongeren en de senioren veel van elkaar kunnen leren. Het BuddyBold-platform sluit ook mooi aan op de landelijke actie #aandachtvoorelkaar, die helpt en inspireert iets voor een ander te doen. “Het gaat om sociaal contact en interactie. Deze crisis toont wel aan dat we daar behoefte aan hebben.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Bedrijfskring Heerhugowaard.

Bron: Stadnieuws Heerhugowaard 25 december 2020.

 


Elske Doets

BuddyBold creëert nieuwe rijkdom.

De Belgische psychiater Dirk de Wachter heeft de laatste jaren veel aandacht getrokken met zijn stelling dat de moderne mens veel te hoge eisen stelt aan het leven. Grotendeels aangemoedigd door commercie denkt die mens dat het ‘perfecte plaatje’ te realiseren valt, en mede daarom besteden miljoenen van hen veel tijd en geld om dat ‘perfecte plaatje’ voor zichzelf op te tuigen. Het oordeel van De Wachter over die mentaliteit is vrij helder: in zijn ogen getuigt dat streven van een doorgeschoten individualisme waarin we onszelf op een verkrampte manier vastpinnen op een droombeeld. Iets waar we ongelukkig, leeg en eenzaam van worden (hij heeft de negatieve term ‘ikkigheid’ geïntroduceerd).

In feite beschrijft De Wachter hoe we, aangejaagd door welvaart, onszelf in de weg zitten.

Tot zover kan ik volkomen met Dirk de Wachter mee. Zijn analyse over individualisme, leegheid en verkramping deel ik. Maar in de oplossing – hoe bevrijden we ons uit de gouden kooitjes die we voor onszelf aan het bouwen zijn? – scheiden zich de wegen van De Wachter en mij. En is er misschien een verschil merkbaar tussen een sceptische psychiater en een optimistische ondernemer.

De Wachter pleit voor acceptatie. Wanneer we onze verwachtingspatronen maar genoeg omlaag schroeven en ons erbij neerleggen dat het leven niet altijd leuk is, zo vat ik hem samen, verkleinen we onze kans op desillusie en een chronisch vorm van ontevredenheid. En hervinden we een elementaire rust, aldus De Wachter.

Als ondernemer vind ik deze ‘oplossing’ te tam en defensief.

Net als De Wachter zie ik dat doorgeschoten individualisme veel schaduwzijden heeft. Gelet op de cijfers vooral bij een groeiende groep senioren, die in de media wordt aangeduid als ‘eenzame ouderen’. Hun dagen vervlakken. Ze zien steeds minder mensen. En gaan op den duur de uren aftellen tot hun maaltijd of, gewoon, de schemering. Maar is acceptatie daarop het antwoord? En dat  wij hen, als samenleving, links laten liggen? Ik denk het niet. Al was het maar omdat ouderen in termen van rust, wijsheid en relativeringsvermogen enorm veel te bieden hebben, niet in de laatste plaats aan (zoekende, gehaaste) jongeren. Die op hun beurt levenslust en vitaliteit binnenbrengen.

Via het platform BuddyBold verleid ik senioren en jongeren om hun gouden kooi uit te komen en elkaar te verrijken. Zo hebben we een senior die graag competitief wilde gamen gekoppeld aan een Buddy die dat ook leuk vindt. En is een oudere vrouw die digitaal graag bij wil leren gekoppeld aan een jongere die handig is met computers. Hoewel ikzelf nog volop moeder ben en meedraai in het gezinsleven, zou ik, als ik naar mijn hart luister, graag om de zoveel tijd met een Buddy een wandeling door de natuur maken, met veel aandacht voor de zintuiglijke rijkdom om ons heen. Lijkt me geweldig!

Dirk de Wachter zal BuddyBold waarschijnlijk kritisch bekijken. En vinden dat we gedreven worden door precies dat wat hij te dominant vindt: het leven leuker en rijker maken.

BuddyBold gaat een stap verder dan: accepteer elkaar. Wij zeggen: inspireer elkaar!


BUDDYBOLD

BuddyBold in het Ouderenjournaal van omroep MAX

Omroep MAX liep een dag mee met BuddyBold voor een reportage in het Ouderenjournaal.

 


Elske Doets

Interview met Elske Doets in het AD

Collega-reisondernemingen verklaren haar voor gek dat zij corona als een zegen ziet. Directeur Elske Doets van Doets Reizen: ,,Natuurlijk is het superpijnlijk dat alles op stilstand is gezet, maar nu kun je wel kijken hoe je jezelf en je bedrijf kunt resetten.”

Onderneemster Elske Doets (48) zag door de coronacrisis tientallen miljoenen omzet verdampen, moest de helft van haar team naar huis sturen en legde 1,5 miljoen euro aan eigen geld neer om haar reisbedrijf overeind te houden. Toch ligt Doets er niet wakker van.

Als het tegenzit, moet je niet in negatieve emoties blijven hangen, leerde ze van haar vader, van wie ze in 2001 het stokje overnam. En dus bracht ze haar reisbedrijf in winterslaap en begon ze iets nieuws: BuddyBold, waarmee ze eenzaamheid onder ouderen wil bestrijden. Dat is niet het enige. Ze helpt andere ondernemers in nood kosteloos en bracht dit jaar het boek Bloei, waarin ze pleit voor minder nadruk op groei.

Doets wijst naar de grote kast in haar werkkamer gevuld met reisboeken, souvenirs en trofeeën. ,,Kijk, die prijzen zijn leuk, maar daar koop ik geen brood voor. Dat is iets uit de geschiedenis. Ik wil vooruit, ik wil beweging creëren.”

Wanneer drong het besef tot u door dat reizen er voorlopig niet meer inzit? ,,Ik las in april dat Harvard wetenschappers zeiden dat we waarschijnlijk nog drie of vier lockdowns zouden krijgen, dat het virus ons nog jaren blijft achtervolgen en dat een vaccin zinloos is. Toen ik dat las, was dat wel even een klap in het gezicht. Ik besefte wel: ik moet op een andere manier gaan ondernemen. Precies zoals ik had beschreven in mijn boek Bloei dat toen nog moest uitkomen. In april hebben we toen het diepe reizen, Doets Deep Desires, uitgevonden.”

En wat houdt dat in? ,,Onze missie is dat we mensen door middel van reizen weer in contact laten komen met zichzelf. Tijdens corona dacht ik waarom zou je tienduizend kilometers vliegen om weer in contact met jezelf te komen? Dat kan ook dichterbij huis en met de trein, met minder rondtrekken en meer verdieping. We hadden al een aantal jaar IJsland al in ons assortiment en daar hebben we nu Scandinavië en Frankrijk aan toegevoegd.”

Toch moest u uw bedrijf in winterslaap brengen…,,In augustus waren we helemaal klaar om de strijd aan te gaan, maar toen kwam de tweede golf. Ik realiseerde mij: wij willen wel graag, maar we kunnen niet. Half augustus sprak ik met mijn accountant over stoppen of doorgaan. Hij zei je reputatie, de technologie, je manier van reizen, dat is top. Je bedrijf is veel waard, alleen kun je daar nu even niets mee. Hij adviseerde om het bedrijf in winterslaap te brengen tot reizen weer kan. Maar dat betekende wel dat ik rigoureus zou moeten gaan snijden in mijn personeelsbestand.”

Hoe rigoureus?,,Ik had 35 mensen en we nu zijn nog maar met de helft over. Corona heeft eigenlijk het hele team in de branding gegooid. Een aantal is opgestaan en een aantal is blijven liggen. De mensen die bleven liggen, daar heb ik afscheid van genomen. Sommigen werkten hier al meer dan 20 jaar. Maar dat waren ook mensen die het al niet trokken dat 50 procent van onze reizen tegenwoordig online wordt verkocht. Zij wilden liefst alleen reizen verkopen aan de balie. Nu hebben we even helemaal geen balies en dan verwachtte ik ook nog eens van ze dat ze zich gingen inzetten voor mijn nieuwe startup, BuddyBold.

Over uw nieuwe bedrijf, wat doet BuddyBold? Eigenlijk is de missie vergelijkbaar met die van Doets. BuddyBold is ook een reis, maar dan een emotionele reis waarbij we mensen van verschillende generaties die bij elkaar in de buurt wonen met elkaar in contact brengen.

We richten ons op de kinderen die te ver weg wonen om drie keer per week bij hun ouders langs te gaan, maar hun ouders wel een buddy gunnen Elske Doets

Hoe kwam u op dat idee? Ik woon met mijn man en twee zoons in Bergen en dat is enorm vergrijsd. Telkens als ik terugkwam van een reis – en ik ging voor corona elke maand wel een keer op reis - schrok ik daar weer van. In februari presenteerde een van de jonge vrouwen van mijn Young Lady Business Academy een plan om iets met eenzaamheid te doen, met zorgrobots of jongeren. Haar plan vond ik te gek, alleen was dat met vrijwilligers. Na dat gesprek met mijn accountant werd ik op een zondagochtend wakker en dacht ik ja, in dat plan zit een verdienmodel. Vanaf de eerste dag heb ik mij op het idee gestort en inmiddels staat er een platform en willen we het uiteindelijk over heel Europa uitrollen.

Hoe loopt het? Er loopt nu een proef in Alkmaar. Officieel hebben zich nu zo’n 50 mensen aangemeld om buddy te worden. De komende weken gaan we digitaal gesprekken met die kandidaten voeren. Mijn medewerkers moeten die gesprekken gaan voeren, dus dat zal wennen worden voor ze. We hopen volgend jaar 200 buddy’s te hebben. Voor het verdienmodel richten we ons op de kinderen van eenzame ouderen, zeg maar de Elske’s van deze wereld. De kinderen die te ver weg wonen om drie keer per week bij hun ouders langs te gaan, maar hun ouders wel een buddy gunnen. Die groep willen we via sociale media bereiken en dat zijn we nu aan het opzetten.

Het lijkt bijna alsof u door corona opveert… Ik werd drie jaar geleden uitgeroepen tot zakenvrouw van het jaar en sindsdien leef ik als een soort Alice in Wonderland. Ik moest opeens op het podium staan, lezingen geven, mij inzetten voor emancipatie. Tot die tijd lag ik in een coma, net als veel ondernemers nu. Ik was alleen maar bezig om mijn reisbedrijf te laten groeien, klanten gelukkig te maken en goede relaties te onderhouden met leveranciers. Verder deed ik niets met maatschappelijke betrokkenheid. Na die uitreiking ben ik de Young Lady Business Academy gestart waarbij ik jonge vrouwen coach en ben ik een boek gaan schrijven. Ik ontdekte dat ik veel meer kon dan ik dacht.

Wat is uw advies aan ondernemers die in die comateuze toestand verkeren? Ik help samen met Rahma el Mouden op non-profit basis al ondernemers in coronacrisis. Zo’n vijftig ondernemers hebben zich bij ons gemeld en ons advies is ‘kom in beweging’. Er liggen kansen, grijp ze. Ga vooral praten met jonge mensen want die weten veel beter waar het heen moet met deze wereld. En als je succesvol wilt zijn naar de toekomst toe, ga dan iets doen met basisbehoeftes van mensen. Denk aan voeding, klimaat of vergrijzing.

Wat gaat er volgens u mis bij veel ondernemers? Bij veel bedrijven zat er al latent iets fout, al voordat corona uitbrak. Door corona zijn ze in een moeras getrokken, en hoe erger dat latente aanwezig was hoe dieper het moeras. Ze hebben bijvoorbeeld hun digitale systemen niet op orde, geen inzicht in de cijfers, zijn slecht in het vertellen van hun verhaal en ze houden bovenal vast aan een oude situatie die nooit meer terugkomt.

Volgens voorspellingen gaat de helft van de reisondernemingen de coronacrisis niet overleven. Gaat de uwe het wel redden? Ik denk eerder dat het tweederde van de reisondernemingen zal zijn. Volgens mijn accountant ben ik een witte raaf in de reisbranche. Ik werk op een andere manier. Ik snap de drijfveren van mensen om op reis te gaan. Als je dat kunt vertalen in een reis, dan ben je reisarchitect.

Als je dat kunt vertalen in een reis, dan ben je reisarchitect. Elske Doets

Veel bedrijven in mijn branche zijn alleen transactiegedreven. Het draait niet om de klant en zijn wensen maar om de kassa. Bovendien hebben veel reisbedrijven hun technologie niet op orde. Ik heb daar de afgelopen jaren miljoenen in geïnvesteerd. Dat zorgt er wel voor dat wij, zodra het weer kan, meteen ons nieuwe diep reizen kunnen aanbieden.

We zouden zelfs in winter­slaap kunnen blijven tot april 2022, maar dan moet je je afvragen of dat zinnig is Elske Doets

Wanneer hoopt u uw bedrijf uit de winterslaap te halen? Ik hoop april volgend jaar. En ik hoop ook dan we in 2021 10 miljoen omzet kunnen draaien, dan zouden we break even draaien. We zouden zelfs in winterslaap kunnen blijven tot april 2022, maar dan moet je je afvragen of dat zinnig is. En als het zolang duurt voordat er weer gereisd gaat worden, dan gaat ook een KLM omvallen en heel veel andere bedrijven.

Waar denkt u dat u over vijf jaar staat? Ik heb werkelijk geen idee. Alles ligt open. Ik ben heel dankbaar dat ik drie jaar geleden wakker ben geschud en dat ik heb ingezien dat er heel veel andere dingen mogelijk zijn. En stel nu dat het helemaal fout gaat met Doets, met de Academy of met BuddyBold, wat ik mij niet kan voorstellen, maar dan ga ik filosofie studeren. Ik heb al een filosofische inslag, ik ben graag aan het observeren en stel graag vragen.

Bron: AD  


Hoe BuddyBold de zorgmarkt opschudt

Een belangrijke inspiratiebron bij het oprichten van de start-up BuddyBold is de geweldige jonge vrouw Emma Dekker. Uit haar scriptieonderzoek bleek dat senioren zorgtaken veel liever aan een mens uitbesteden dan aan een robot. Die uitkomst bevestigde mijn intuïtie dat écht, menselijk contact – te midden van onze geavanceerde gezondheidszorg – een cruciale behoefte van senioren is.  Maar ook dat ‘het praatje’, ‘het kopje koffie’ dan wel ‘het blokje om’ door de te verwachten toename van het aantal senioren nog meer onder druk komt te staan. Want zijn er op termijn wel genoeg familieleden, vrienden of andere mantelzorgers die in dit veeleisende tijdsgewricht een paar keer per week kunnen terugschakelen voor zo’n ‘nutteloze’ (maar o zo nuttige!) ontmoeting?

Mensen die mij een beetje kennen, weten dat ik snel kan schakelen zodra mijn ondernemersgeest geprikkeld raakt. En dus ben ik aan de slag gegaan met het idee jongeren, die graag een centje bijverdienen, in te zetten om senioren één of meerdere keren per week te bezoeken. Een aantrekkelijke ‘win-win’. Want de senioren blijven langer vitaal en met de buitenwereld verbonden. En de jongeren hebben een baantje, een uiterst welkome inkomstenbron, waarbij ze ook nog eens sociale vaardigheden ontwikkelen die in andere baantjes niet aan bod komen.

Het mooie is: ook ervaren mensen uit de zorgsector ontvangen de missie van BuddyBold – menselijk contact voor senioren herstellen waar het dreigt te verdwijnen – met enthousiasme. Juist door het feit dat we aandacht schenken aan de individuele “klik” tussen een senior en een jongere, hún onderlinge dynamiek en daarmee de zogeheten ‘menselijke maat’ centraal stellen, doet BuddyBold, zeggen zij, iets heel bijzonders. Iets dat in de zogenaamde ‘zorgmarkt’ met zijn standaardprocedures en –pakketten bezig is te verdwijnen: spontaniteit, humor, echte aandacht. Naast vele jongeren zijn ook zorgmedewerkers zó gecharmeerd van de persoonsgerichte aanpak en filosofie van BuddyBold, dat ze naast hun reguliere werk graag voor onze start-up aan de slag gaan.

Tot zover louter positieve reacties en dynamiek!

Maar nu komt het addertje onder het gras, zijnde het ware gezicht van de zorgmarkt. Die markt wordt nauwlettend gereguleerd door de overheid en reageert huiverig op BuddyBold. Waarom? Omdat die markt leeft van top-down voorgeschreven formulieren, hokjes en etiketjes. Leeft van te leveren diensten zodra zich een probleem A of ziektebeeld B voordoet, terwijl BuddyBold problemen (zoals eenzaamheid) probeert te voorkomen en ziektebeelden (zoals dementie) vroegtijdig onderkent en uit de taboesfeer haalt. Met andere woorden: het mogelijk slagen van BuddyBold brengt bestaande reflexen en geldstromen in gevaar. En hoewel de bestuurs- en managementlagen BuddyBold verwelkomen, de juistheid van onze aanpak onderschrijven, weten ze nog niet hoe wij in de bestaande zorgmarkt zijn in te passen. Onderaan de streep motiveert die onmacht mij natuurlijk alleen maar éxtra om BuddyBold te laten slagen, want ik zal nooit een prioriteitstelling accepteren die alleen in een nachtmerrie thuishoort.

Dat geldstromen in de zorg belangrijker zijn dan de mens.


Waarom eenzaamheid bestrijden zo dicht bij me ligt.

Blog Elske Doets

WAAROM EENZAAMHEID TEGENGAAN ZO DICHT BIJ ME LIGT

Als reisondernemer (Doets Reizen) is het mijn ambitie telkens opnieuw situaties te creëren waarin mensen ‘tot leven‘ komen. Dat klinkt misschien raar of overdreven. Want in hun professionele bestaan als werknemer, freelancer of ondernemer kunnen mensen alleen maar goed functioneren als ze voortdurend alertheid, creativiteit en flexibiliteit aan de dag leggen, kortom, wakker zijn.

‘Leven’!

Maar inmiddels is mijn ervaring in de reisbranche dusdanig groot, en ik heb zo vaak met klanten over hun reiservaringen gesproken, dat ik besef dat er een enorm verschil bestaat tussen ‘leven’ in professionele zin en ‘leven’ in existentiële zin. In het ene geval ben je meestal al of niet in teamverband keihard bezig met het behalen van een bepaald nuttig of winstgevend doel, liefst een doel dat je boeit en uitdaagt en prikkelt om het beste uit jezelf te halen. In het andere geval is er – groot verschil – helemaal geen doel. Dat doel ben jezelf en de intimi om je heen, met wie je in veel gevallen samen op reis gaat.

Ik vertel niks nieuws, neem ik aan, als ik zeg dat reizen voor veel mensen een ‘compensatie’-product is. Hoe drukker je in een jaar professioneel bent geweest, veel nut dan wel omzet hebt toegevoegd (in het ideale geval loopt dat parallel), des te groter de behoefte om eruit te breken en in zekere zin weer te voelen ‘dat je leeft’ (existentieel). Het mooiste wat er dan ook op en reis kan gebeuren, nog belangrijker dan de geweldige attracties, is dat je betekenisvol met jouw intimi of, in het geval je alleen reist, met jezelf in gesprek raakt. En daardoor jezelf (en de anderen) met nieuwe ogen gaat zien.

Herboren wordt, als het ware.

Wat er in deze coronatijd gebeurt is niet dat mensen er, ten diepste, mee zitten dat ze niet meer op een exotisch strand kunnen liggen, van een sneeuwhelling af kunnen glijden of naar de andere kant van de wereld kunnen vliegen. Maar dat ze de mogelijkheid ontnomen wordt om via gesprekken en échte ontmoetingen (dus niet via Zoom, Skype of Teams) nieuw licht op zichzelf en anderen te werpen. Het spreekt voor zich dat lijfelijke ontmoeting en mogelijke aanraking daarbij een belangrijke rol spelen. En het gegeven dat corona juist op dat gebied verregaande beperking vraagt maakt het voor ons allemaal zeer ingrijpend, vooral ook in mentaal opzicht.

Waarom vertel ik dit?

Om aan te geven hoe klein de afstand feitelijk is tussen het zijn van reisondernemer, waarin ik mensen via een reis ‘tot leven’ wek en het beginnen van een start-up, BuddyBold, waarin ik senioren met een slinkende belevingswereld koppel aan een jonge Buddy, waardoor de senior en de junior – existentieel! – allebei ‘tot leven’ komen. Ik laat ze samen reizen!

Reizen naar een gesprek, een echte ontmoeting, voelen-dat-je-leeft.


Buddybold

BuddyBold in het Noordhollands Dagblad

Jong helpt oud via BuddyBold

Het verminderen van eenzaamheid bij thuis­wonende ouderen, dat is het idee achter het nieuwe platform van toponderne­mer Elske Doets. Met BuddyBold wil zij jongeren en senioren bijeen­brengen met het doel de levens­kwaliteit van beide groepen te verhogen. Samen met haar grote inspiratiebron Emma Dekker (18) vertelt Doets meer over dit initiatief.

Kunt u wat meer vertellen over BuddyBold?

"Ouderen die nog thuiswonen blijken vaak eenzaam, zeker in deze tijd. Mantelzorgers doen natuurlijk wat ze kunnen maar ouderen hebben behoefte aan meer regelmatig contact. Dit zorgt er ook voor dat ze up-to-date blijven en minder snel achteruitgaan", aldus Doets. ,Jongeren, op hun beurt, zitten vaak in hun eigen bubbel; ze zijn erg schermgericht en hebben voornamelijk contact met leeftijdsgenoten. Ze hebben meestal wel bijbaantjes, maar krij­gen daarbij weinig sociale prikke­ling. Hier zag ik een geweldige kans: het samenbrengen van deze twee werelden. Ik denk dat de jongeren en de senioren heel veel van elkaar kunnen leren. Boven­dien verdienen de jongeren, de buddy's, op deze manier een leuk zakcentje. Het is de bedoeling dat een buddy een paar keer in de week op bezoek gaat bij de senior waaraan ze via het platform zijn gekoppeld. Uiteraard houden we hierbij rekening met de corona­maatregelen."

Wat zijn de taken van een buddy?

"Het gaat uitsluitend om sociaal contact en interactie. Deze crisis toont wel aan dat we daar behoefte aan hebben. De jongeren mogen natuurlijk best even helpen met het bedienen van een mobiele telefoon of een computer maar zij hoeven geen serieuze zorgtaken op zich te nemen. Wel vragen we ze via de app foto's of filmpjes van het bezoek te posten, zodat de familie van de senior op de hoogte blijft. Voor de kinderen van de ouderen is dit dus ook heel erg fijn. Ze wonen zelf immers niet altijd in de buurt of hebben niet genoeg tijd om regelmatig langs te gaan. Via de buddy blijven ze toch nauw betrok­ken."

Waarom denkt u dat een jongere liever hiervoor kiest dan voor een baantje als vakkenvuller?

,,Doordat de buddy's met ie­mand omgaan die niet tot hun eigen generatie behoort, wordt hun belevingswereld enorm ge­prikkeld. Ze komen hiermee uit hun bubbel. Je merkt ook dat de huidige jonge generatie steeds meer zingeving zoekt en echt iets wil doen voor de wereld. Met Bud­dyBold kunnen ze daadwerkelijk impact maken."

Emma Dekker is uw grote inspira­tiebron. Wat sprak u zo aan in haar?

"Emma heeft meegedaan met de vierde editie van mijn Young Lady Business Academy. Het intrigeerde mij toen al dat ze zo sociaal betrok­ken was. De combinatie van haar intelligentie met haar sociale voel­spriet is heel boeiend! Afgelopen februari kwam ze mijn kamer binnen met een zelfgemaakt film­pje over eenzaamheid bij ouderen. Dat heeft me heel erg geraakt en ik besefte dat ik hier meer mee wilde doen."

Emma, wat vind je ervan dat jouw idee aan de basis ligt van BuddyBbold?

"Heel erg gaaf. Ik had nooit gedacht dat het allemaal zo snel zou gaan. De ouderen worden hiermee echt geholpen en dat is gewoon fantastisch!"

Hoe ben jij geboeid geraakt door het thema eenzaamheid?

"Dat kwam door mijn oma. Zij zat in de gesloten inrichting van een verzorgingstehuis en ik merkte dat het voor haar niet altijd even makkelijk was aansluiting te vin­den bij haar medebewoners. Het personeel werkte keihard maar kwam tijd tekort om iedereen evenveel te aandacht geven. Zo kwam ik op het idee om hier iets mee te gaan doen."

"Voor mijn eindscriptie op de middelbare school heb ik vervol­gens onderzoek gedaan naar de vraag of eenzaamheid bij senioren beter kan worden opgelost door zorgrobots of door jongeren. Daar­uit bleek dat met name de thuis­wonende ouderen behoefte hebben aan contact met iemand van vlees en bloed. Zij voelen zich hierdoor weer betrokken bij de wereld."

De BuddyBold app wordt momen­teel getest in Alkmaar, zijn er al resultaten bekend?

Doets vertelt: ,,Nee, we zijn nog druk aan het werk, maar zodra we genoeg testen hebben gedaan, kunnen we er wat mij betreft vol in. De buddy's en de senioren kun­nen zich overigens wel al aanmel­den. En de senioren mogen natuur­lijk ook worden aangemeld door hun kinderen of familie. Tegen de ouderen zou ik tot slot willen zeggen: schaam je niet om ervoor uit te komen dat je je eenzaam voelt. Durf het te uiten en actie te ondernemen om het te verande­ren!"

Bron: Noordhollands Dagblad

BUDDYBOLD IN HET NHD


Blog: Positief door de test die Corona heet.

Ben jij nog dezelfde persoon die je pre-corona was? Dat is een filosofische vraag die je mijns inziens gerust met ‘ja’ kunt beantwoorden.  Want alles wat je gemaakt heeft tot wie je bent – je opvoeding, je familie, je opleiding, het opbouwen van je netwerk – ligt voor een aanzienlijk deel in het verleden en kan dus niet meer van je worden afgepakt. En wat betreft het deel dat niet in het verleden ligt: dat kan moeilijk door het virus eensklaps worden weggevaagd. Er is dus alle reden om te denken dat het coronavirus een onverwachte test is, met vervelende en soms dramatische effecten, maar dat je in essentie (gelukkig!) nog steeds dezelfde persoon bent, inclusief de zwaktes en de krachten die je pre-corona ook al had.

Dat je in essentie dezelfde bent, betekent echter niet dat corona je agenda – wat je dagelijks te doen staat – ongemoeid laat. Integendeel. Welke functie je ook uitoefent en op welke plek in een bedrijf of organisatie je ook zit: bij iedereen kunnen de gevolgen van de coronacrisis aankloppen. En ertoe leiden dat er ineens andere vragen en eisen aan jou gesteld worden dan je pre-corona gewend was.

Ondanks het feit dat ik, net als iedereen, ‘ups’ en ‘downs’ ken, vind ik die test – als ik heel eerlijk ben – een boeiende uitdaging. En dat is maar goed ook, want als eigenaar van Doets Reizen lig ik in de vuurlinie van de pandemie. Van de ene op de andere dag is het product van het bedrijf, verre vliegreizen, door de maatregelen volledig onmogelijk gemaakt. En is het toekomstperspectief voor mijzelf, en de hele reisbranche, maximaal gekanteld: van grootste groeisector ter wereld naar sector die de hardste klappen zal krijgen. Hoe zou ik als ondernemer nog een toekomst hebben als ik niet bereid zou zijn te accepteren dat mijn dagen er nu compleet anders uitzien? En in een totaal ander speelveld moet opereren?

Voor mij is het oprichten van BuddyBold, een start-up die zich richt op gelukkiger oud worden, dan ook een logisch antwoord op de coronacrisis. Maakte ik mensen tot voor kort zo gelukkig mogelijk door ze een mooie reis te laten maken en zodoende weer verbinding te laten krijgen met zichzelf en hun naasten, nu, met BuddyBold, doe ik hetzelfde, maar dan om de hoek. Met BuddyBold tracht ik jonge mensen te inspireren ‘buddy’ te worden van een oudere. En zo, via een gewenst aantal contactmomenten, ook een soort ‘reis‘ te laten beleven, maar dan een reis in emotionele zin, tussen jong en oud, zonder kerosine of vliegtuigen. Helemaal passend bij de post-corona realiteit.

Gevolg? Mijn medewerkers moeten bereid zijn vanuit de luxe situatie van een gesmeerd lopend reisbedrijf een stap terug te zetten. Iets nieuws mee te helpen opbouwen, dat vrijwel niemand nog kent en waarvan de weg nog niet geplaveid is. Ik coach ze daarin. En ik hoop daarbij dat ze inzien dat ze, net als ik, niet iemand anders hoeven te worden. Weliswaar krijgen ze door corona een andere agenda voorgeschoteld, maar nog steeds kunnen ze dezelfde krachten in zichzelf aanboren - en door die nieuwe agenda kunnen ze juist enorm groeien!

Ondertussen probeer ikzelf het inspirerende voorbeeld te zijn van iemand die dezelfde passies najaagt als pre-corona. En dat ik van het runnen van een gevestigd bedrijf terug schakel naar het opzetten van een start-up, zie ik niet als een nederlaag, maar als een onverwachte kans om te groeien.

I love to be tested!


BuddyBold in Emerce

Elske Doets lanceert BuddyBold, platform tegen vereenzaming ouderen

Hoe zorgen we dat ouderen op een menswaardige, liefst warme en prettige manier oud worden? Dát is de vraag die ten grondslag ligt aan de splinternieuwe start-up BuddyBold. Vanaf begin oktober zal de start-up, een concept van zakenvrouw Elske Doets, worden getest in de stad Alkmaar. Om zo de sociale en digitale infrastructuur van BuddyBold verder te finetunen en aan te scherpen.

Doets heeft ruimte om te starten met  BuddyBold omdat haar reisonderneming Doets Reizen op dit moment nagenoeg stilligt als gevolg van de coronacrisis. ,,Dat geeft me de ruimte om dit nieuwe initiatief te starten. Daarmee meteen tegemoetkomend aan een bij mij al langer levende behoefte een maatschappelijk relevante onderneming te starten.”

Net zoals zonnecellen de potentie hebben het energievraagstuk op te lossen, heeft BuddyBold de potentie één van de grootste problemen van de westerse wereld, vereenzaming, te tackelen. Door via het BuddyBold-platform jonge vrijwilligers aan een oudere te koppelen, is er sprake van een win-win-win. Ouderen zullen regelmatig van een bezoek en een praatje kunnen genieten. Jongeren kunnen een vast inkomen voor zichzelf organiseren. En de kinderen van de ouderen zullen meer ontspannen hun vaak drukke beroepsleven kunnen voortzetten, in de wetenschap dat hun ouders regelmatig gezelschap krijgen van een jongere uit de buurt.

,,Het voelt geweldig om met BuddyBold straks een positieve impact te hebben op de samenleving,” zegt initiatiefnemer Elske Doets. ,,En elke dag te kunnen zien hoe jongeren en ouderen uit hun bubbel stappen en elkaar inspireren. Ik verheug me nu al op hun vrolijke foto’s die via de BuddyBold-app verstuurd gaan worden. En op de blije gezichten van alle zoons en dochters, die via de app zullen zien dat hun ouders volop aan het genieten zijn.”

BuddyBold is volgens Elske Doets een prachtig voorbeeld van een maatschappelijke onderneming, die een gat in de samenleving op het spoor is, in plaats van een gat in de markt. ,,We zien allemaal gebeuren dat de zorg voor ouderen onder druk staat. En dat familie, zelfs bij heel veel goede wil, maar beperkt in staat is intensief met hun veraf wonende vader of moeder in contact te blijven. Om dat ‘gat in samenleving’ te verhelpen, is er binnenkort BuddyBold.” Aangezien dat ‘gat’ zich over Nederland uitstrekt, en ver daarbuiten, is het de bedoeling dat BuddyBold zo snel mogelijk van Delfzijl tot Terneuzen actief is. En daarna ook internationaal zijn vleugels uitslaat.

Via de site van BuddyBold kunnen verschillende abonnementen worden afgesloten – Silver, Gold, Platinum – voor respectievelijk 30, 60 en 90 euro per 4 weken. Al naar gelang de behoeften van de klant en diens thuiswonende vader of moeder. Maatwerk, dus.

Bron: www.emerce.nl/wire/elske-doets-lanceert-buddybold-platform-tegen-vereenzaming-ouderen


BUDDYBOLD

BuddyBold in 'De Ondernemer'

Elske Doets lanceert startup BuddyBold tegen vereenzaming ouderen

Hoe zorgen we dat ouderen op een menswaardige, liefst warme en prettige manier oud worden? Dát is de vraag die ten grondslag ligt aan de splinternieuwe startup BuddyBold. Vanaf deze maand zal de startup, een concept van topondernemer Elske Doets, worden getest in Alkmaar om de sociale en digitale infrastructuur van BuddyBold verder aan te scherpen.

Doets heeft ruimte om te starten met BuddyBold omdat haar reisonderneming Doets Reizen op dit moment nagenoeg stilligt als gevolg van de coronacrisis. ,,Dat geeft me de ruimte om dit nieuwe initiatief te starten. Daarmee meteen tegemoetkomend aan een bij mij al langer levende behoefte een maatschappelijk relevante onderneming te starten."

Jonge vrijwilligers aan een oudere koppelen

Net zoals zonnecellen de potentie hebben het energievraagstuk op te lossen, heeft BuddyBold de potentie één van de grootste problemen van de westerse wereld, vereenzaming, te tackelen. Door via het speciale platform jonge vrijwilligers aan een oudere te koppelen, is er sprake van een win-win-win. Ouderen zullen regelmatig van een bezoek en een praatje kunnen genieten. Jongeren kunnen een vast inkomen voor zichzelf organiseren. En de kinderen van de ouderen zullen meer ontspannen hun vaak drukke beroepsleven kunnen voortzetten, in de wetenschap dat hun ouders regelmatig gezelschap krijgen van een jongere uit de buurt.

''Het voelt geweldig om met BuddyBold straks een positieve impact te hebben op de samenleving''
Elske Doets, ondernemer

,,Het voelt geweldig om met BuddyBold straks een positieve impact te hebben op de samenleving," zegt initiatiefnemer Doets. ,,En elke dag te kunnen zien hoe jongeren en ouderen uit hun bubbel stappen en elkaar inspireren. Ik verheug me nu al op hun vrolijke foto’s die via de app verstuurd gaan worden. En op de blije gezichten van alle zoons en dochters, die via de app zullen zien dat hun ouders volop aan het genieten zijn."

Elske Doets: 'Maatschappelijke onderneming'

Buddybold is volgens Doets een prachtig voorbeeld van een maatschappelijke onderneming, die een gat in de samenleving op het spoor is, in plaats van een gat in de markt. ,,We zien allemaal gebeuren dat de zorg voor ouderen onder druk staat. En dat familie, zelfs bij heel veel goede wil, maar beperkt in staat is intensief met hun veraf wonende vader of moeder in contact te blijven. Om dat 'gat in samenleving' te verhelpen, is er binnenkort BuddyBold."

Aangezien dat 'gat' zich over Nederland uitstrekt, en ver daarbuiten, is het de bedoeling dat de startup zo snel mogelijk van Delfzijl tot Terneuzen actief is en daarna ook internationaal zijn vleugels uitslaat.